Vraag: Hoe moet je als christen keuzes maken?

In de rubriek 'vragen' behandel ik vragen die ik van catechisanten of leerlingen gekregen heb. Omwille van de privacy worden de e-mails waarin de (meeste) vragen worden gesteld, niet weergegeven. 



Dag beste [...],

Bedankt voor de email en het vertrouwen dat je in mij stelt. Ik kan me voorstellen dat je je hiermee hebt bezig gehouden. Sterker nog, de vraag naar het herkennen van Gods leiding in het leven is een veel gestelde vraag.

Wat mij geholpen heeft en helpt bij deze vraag zijn de volgende zaken waardoor christenen levenskeuzes mogen maken en waardoor de Heere wil werken:

-Het verstand. De Heere heeft de mens een verstand gegeven. Hierdoor kunnen wij over dingen nadenken en keuzes maken tussen verschillende opties. Juist omdat wij in het beeld van God zijn geschapen hebben we deze gave gekregen. Wij moeten daarom de rust nemen om goed over verschillende keuzes na te denken. Drukte, stress en deadlines maken de moderne mens steeds ongelukkiger. De Heere wil dat we ons verstand gebruiken en wil daarbij ook helpen (Jak.1:50).

-De intuïtie.
Ook dit is een gave van God. Vooral bij vrouwen is de intuïtie vaak goed ontwikkeld. Misschien herken je dat wel. Je kunt er niet helemaal woorden aangeven, maar je vertrouwt de situatie niet helemaal. In sommige gevallen mag je best je intuïtie volgen. Zeker in combinatie met verstandelijke argumenten kan dat ons helpen om de juiste keuzes te maken.

-Gods heilige Wet. Gods Wet wil een richtlijn zijn voor de mensheid om het leven naar in te richten. Mocht je met (complexe) vragen in aanraking komen, kijk dan altijd wat Gods Wet hierover zegt. Met de Wet bedoel ik niet alleen de Tien Geboden, maar de gehele Bijbel. Dit vraagt een voortdurende, eerbiedige bestudering van het Woord. Calvijn noemde de Bijbel Gods geopenbaarde wil. Deze geopende wil kan ons voor grote fouten behoeden. Het is echt waar dat in het houden van Gods Wet grote loon ligt.

-Het gebed. Het gebed is de adem van de ziel. De verbinding met de Drie-enige God. Leg Hem je vragen voor. Hij weet, nog beter dan een aardse vader, wat goed is voor Zijn schepping.

Bij zaken die binnen Gods Wet vallen, mogen we de Heere om wijsheid en leiding bidden. Die wil Hij mildelijk schenken, op Zijn tijd en wijze.

-Vertrouwen. Dit is een ander woord voor geloof in het Grieks. Toen jij mij om hulp vroeg, deed je dat in vertrouwen dat ik jou zou helpen. Ik ben een zondig mens. Zou de heilige en wijze God ons dan niet helpen?! Gelukkig wel! Dat mag ons rust geven. De Heere krijgt ons waar Hij hebben wil. Het is dus niet zo dat als wij een verkeerde keuze maken, we opeens buiten Zijn 'bereik' zijn.

-De gemeente. De Heere heeft ons niet voor niets de christelijke gemeente gegeven met predikanten, ouderlingen, diakenen, etc. In de Bijbel zie je telkens opnieuw terugkomen dat men te rade gaat bij dienaren van het Woord en bij oudere, wijze mensen. Dat betekent voor ons dat wij niet puur individueel met vragen hoeven blijven lopen. Soms is het moeilijk en eng om naar buiten te treden met je worstelingen, maar het is altijd een opluchting en meestal weten twee meer dan één. Maak dus gebruik van je vrienden- en kennissenkring, kortom van mensen die je vertrouwt. Als het om geestelijke zaken gaat zou ik wel zoeken naar een kind van God. Anders krijg je een geestelijk antwoord van een 'vleselijke'. Dat lijkt me niet echt de bedoeling.

-Beproeving. De Heere kan ons vertrouwen en geloof in Hem beproeven. Daarom kan het soms lang duren voordat de Heere uitkomst/antwoord/een teken geeft. Blijf echter volharden!

Ik zou je vele voorbeelden uit mijn eigen leven kunnen geven waarin ik dacht: 'Wat moet ik nu doen?' Achteraf bleek Gods leiding en wijsheid en leerde ik dat ik de Heere moet vertrouwen. Daarom hoef je je niet te laten leiden door tegenslagen alleen. Het kan zijn dat de Heere je hier iets mee wil zeggen. Maar het is niet zo dat de Heere maar één keer een richting aanwijst en je het vervolgens maar uit laat zoeken, met eerbied gezegd. Nee, zo is de Heere niet. Als je het moeilijk vind om met een bepaalde situatie om te gaan, bouw dan rust in voor jezelf. Vraag om wijsheid en leiding van Gods Geest en spreek met wijze mensen. De Heere werkt hierin middelijk, dat wil zeggen via de middelen.

Tot slot, ik hoor vaak dat mensen wel een briefje uit de hemel zouden willen. Tegelijk denk ik dat de Heere ons wel eens wat meer zou willen ontmoeten in een biddend neerbuigen aan Zijn genadetroon. Hij is zo gewillig, zegt Calvijn ergens. Hoe we dat weten? Kijk maar in de Bijbel. God stuurde geen brief, maar Zijn eigen lieve Zoon. Vanuit die houding en dat geloof te mogen leven is groot en geeft rust voor tijd en eeuwigheid. Dan mag je weten er niet alleen voor te staan.

Vaak gelezen posts:

Inleiding JV GG Beekbergen, Een schokkende realiteit...

Bijbelstudie: Openbaring 3:14-22